Chleb biały-przepis podstawowy



Jest to niezawodny przepis na smaczny i zdrowy chleb. Jest on jednoczesnie łatwy, więc stanowi doskonałą podstawę dla początkujących „piekarzy”.
Może posłużyć jako przepis wyjściowy , gdyż dodając na początku procesu wyrabiania różne skąłdniki smakowe do ciasta , uzyskamy różne odmiany chleba.
Za jednym razem można upiec dwa różne chleby. W tym celu, po pierwszym etapie wyrastania ciasto należy podzielić na pół i każdą z części doprawić różnymi składnikami.

Składniki są na dwa bochenki po 900 g

Ja przygotowałam 3 różnej wielkości keksówki , by upiec wszystkie chleby za jednym zamachem.

Składniki
  • 500 ml wody
  • 50 g świeżych drożdży lub 25 g drożdży suchych
  • 1 kg mąki Młyn Kopytowa w proporcjach – 700 g mąki orkiszowej 650 i 300 g mąki żytniej eco typ 720
  • 5 łyżeczek cukru
  • 5 łyżeczek soli
  • 1 białko
  • 25 g miękkiego masła

Dodatkowo
-roztrzepane jajo do posmarowania chleba przed pieczeniem
-ziarenka Ziołowo Mi ! od Ziarenkowo
-miód gryczany i/lub wielkowiatowy Skworcu


Podgrzej wodę , nie więcej niż 37 stopni, i rozrób w niej drożdże.


Do miski wsyp wszystkie składniki sypkie i wymieszaj, dodaj wodę z drożdżami, białko, masło.
I wyrabiaj ,albo ręcznie ,albo w robocie hakiem do ciasta około 5 minut.
Następnie przykryj misę czystą ściereczką kuchenną i pozostaw do wyrosnięcia na półtorej godziny, ciasto podwoi swoją objętość.
Po tym czasie wyrób jeszcze raz przez około 2 minuty.
Przełóż do keksówek. Ja nasmarowałam je margaryną i posypałam mąką.
Jeśli ciasto lepi się do rąk , namocz ręce w wodzie.
Keksówki z ciastem przykryj i odstaw do czasu kiedy ciasto podwoi swoja objętość.
Rozgrzej piekarnik do 200 stopni.
Przed włożeniem chlebków do piekarnika, posmaruj je rozbełtanym jajkiem i posyp obficie ziarenkami Ziołowo Mi!




Włóż chleby do piekarnika.
Do osobnego naczynia wlej kilka łyżek wody .


Włóż wodę do piekarnika na sam dół i szybko zamknij drzwiczki.
W początkowej fazie pieczenia wytworzy się trochę pary.
Po 15 minutach zmniejsz z 200 stopni na 180 stopni. I piecz jeszcze około 20 minut.
Aby sprawdzić czy chleb jest upieczony ,odwróć go spodem do góry i delikatnie ostukaj czubkami palców. Jeśli bochenek wydaje głuchy dzwięk jest upieczony!
Pozostaw go w formie jakieś 10 minut a następnie odwracając spodem do góry odstaw do ostygnięcia. U mnie nie stał spodem do góry bo miał ziarenka.
Zapach własnoręcznie upieczonego chleba jest niesamowity. Trudno się oprzeć i nie odkroić kawalka, wręcz zjeśc małej calej keksówki, stąd na zdjęciu tylko dwa chleby...Trzeci poszedł ciemną nocą wszystkim w boczki.

A na śniadanie?
Posmaruj chleb osełka świeżego masełka i miodem od Skworcu

Kawa z mlekiem i śniadanie gotowe.

Smacznego !





Komentarze

  1. Domowy chlebek to coś co lubię :-) piekę już od dawna. Pyszne kanapeczki :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, marzy mi się forma do chleba lub koszyk ahhahah

      Usuń
  2. Domowe pieczywo najlepsze, chlebek wygląda przepysznie

    OdpowiedzUsuń
  3. Ten przepis zachowam i zastosuję!

    OdpowiedzUsuń
  4. Zrobiłam, do środka dodałam suszonych pomidorów, polecam !

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Pytaj o wszystko, komentuj , podziel się swoją radą . Cieszę się, że ze mną jesteś, rozgość się na dłużej!

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Di me:

Benvenuto nel mio Piccolo Regno! Non sei venuto qui per caso, vedrai! Mi chiamo Kasia e sarò felice di mostrarti la mia cucina, direi che anche le due cucine: polacca e italiana. Ti farò toccare, annusare, assaggiare, pesare e mescolare con me. Ti porterò in due mondi semplici: la cucina italiana - che ho avuto la fortuna di assaggiare per oltre sedici anni, e ti mostrerò quanto quest'avventura possa essere amorevole, semplice, gustosa, non complicata, ma anche imprevedibile e piena di sapori! Passeremo anche alla cucina polacca, dove le prelibatezze sono equilibrate, pensate e ripensate, tradizionali con un pizzico del mio punto di vista, idee e sperimentazioni con il gusto. Ci sposteremo da una cucina all'altra. Quindi indossiamo i grembiuli, cuciniamo qualcosa insieme. Chiedi di tutto, commenta, condividi i tuoi consigli. Sono contenta che tu sia con me, accomodati e buon appetito!